ترلان ، بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

در ترلان به معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی ، جدیدترین مدهای آرایشی و فشن می پردازیم

ترلان ، بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

در ترلان به معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی ، جدیدترین مدهای آرایشی و فشن می پردازیم

علت شکنندگی ناخن

ناخن های ما از لایه ای پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است که به عنوان محافظان انگشتان دست و پا عمل می کند. عوارضی همچون شکستن، کنده شدن یا زرد شدن رنگ ناخن ها از جمله مواردی است که اغلب افراد آن را حداقل یک بار تجربه کرده اند. طبق تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، تقریبا ۲۷ درصد زنان دچار شکنندگی ناخن ها می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم علت شکنندگی ناخن را مورد بررسی قرار دهیم.

از جمله بارز ترین علت شکنندگی ناخن می توان به برخی بیماری های خاص و کاهش رطوبت اشاره کرد. از طرفی، ناخن های نرم و شکننده ممکن است در اثر رطوبت بیش از حد نیز ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض مواد شوینده، تمیز کننده های خانگی و همچنین استفاده از لاک پاک کن نیز از جمله دلایل رایج شکنندگی ناخن هستند.

سایر دلایل شکنندگی ناخن عبارتند از:

تاثیر سن در شکنندگی ناخن ها

بافت ناخن ها معمولا با افزایش سن تغییر می کنند و اغلب شکننده و کدر می شوند. این در حالی است که ناخن های پا معمولا ضخیم تر می شوند. اما ناخن های دست با افزایش سن نازک تر می شوند.

تاثیر کمبود آهن در شکنندگی ناخن ها

شکنندگی ناخن ممکن است به دلیل کمبود آهن در بدن رخ بدهد. این فرآیند منجر به پایین آمدن سطح گلبول های قرمز خون می شود. شکنندگی ناخن ناشی از کمبود آهن قابل درمان است و به راحتی با تجویز مکمل برطرف می شود.

تاثیر کم کاری تیروئید در شکنندگی ناخن ها

از جمله علائم کم کاری تیروئید می توان به شکننده شدن ناخن ها، ریزش مو، خستگی مفرط، افزایش وزن، یبوست و افسردگی اشاره کرد. اگر هر یک از این علائم را دارید، پزشک می تواند به شما در درمان آن کمک کند. در واقع پزشک با تجویز داروی خوراکی، هورمون مصنوعی تیروئید لووتیروکسین را وارد بدن شما کند و مشکلات فوق به کلی درمان شوند.

تاثیر سندرم رینود در شکنندگی ناخن ها

این وضعیت با مشکلات گردش خون در اندام ها بروز می یابد و می تواند بر سلامت ناخن ها نیز تاثیر بگذارد. پزشک ممکن است برای درمان این عارضه از داروهای مسدود کننده کانال های کلسیم مانند آملودیپین، نیفدیپین، لوزاتان، فلوکستین و ... استفاده کند.

راهکارهای درمان ناخن شکننده

در مورد تغییرات ناشی از سن در مورد شکنندگی ناخن ها نمی توان کاری انجام داد. اما می توان با راهکارهایی خطر شکستن و ترک خوردن ناخن ها را به حداقل رساند. به طور مثال می توان از مرطوب کننده مخصوص ناخن استفاده کرد. سعی کنید به دنبال لوسیون های مرطوب کننده دست و ناخن باشید که حاوی اسیدهای لانولین یا آلفا هیدروکسی اسید باشند. همچنین می توانید دستان خود را پس از هر بار شستشو مرطوب کنید و لوسیون را مستقیما روی ناخن ها بمالید.

یکی از بهترین کارهایی که می توان جهت جلوگیری از شکستن و نازک شدن ناخن ها انجام داد، استفاده از دستکش حین انجام کارهای منزل است. سعی کنید موقع شستشوی میوه و ظروف از دستکش استفاده کنید. هنگام مصرف مواد شوینده شیمیایی مانند انواع تمیز کننده های سطوح نیز حتما دستکش به دست کنید.

سعی کنید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای سرد و خشک بپرهیزید. اگر در یک روز سرد قصد خروج از منزل را دارید، حتما دستکش بپوشید. همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا جذب آب و مواد شیمیایی به داخل آن به حداقل برسد. به منظور جلوگیری از شکنندگی ناخن ها توصیه می کنیم هر روز ناخن را با سوهان دستی مرتب کنید.

سوهان کشی ناخن ها باید در یک جهت و به آرامی انجام شود تا به بافت آن آسیبی وارد نشود. از جویدن ناخن ها پرهیز کنید. برای انجام کارهای مانیکور و پدیکور به افراد حرفه ای و معتبر مراجعه کنید. اگر با انجام این کارها بهبودی در شکنندگی ناخن هایتان حاصل نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد