ترلان ، بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

در ترلان به معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی ، جدیدترین مدهای آرایشی و فشن می پردازیم

ترلان ، بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

در ترلان به معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی ، جدیدترین مدهای آرایشی و فشن می پردازیم

میلیا چیست ؟

کیست در واقع توپی پر از مایع است که در بخش‌های مختلف بدن و با ابعاد متفاوت ایجاد میشود و دلایل زیادی دارد. کیست‌ها می‌تواند سرطانی باشد که تشخیص آن با پزشک است. یکی از انواع کیست‌ها میلیا است. دلایل ایجاد کیست میتواند مجاری مسدود شده در بدن و نقص در سلول‌ها، پاره شدن رگها به هر دلیل و وجود انگل در بدن باشد. در این مقاله به توضیح اینکه میلیا چیست می‌پردازیم.

انواع کیست‌ها را میتوان اینطور نام برد: کیست میلیا، کیست آراکنویید، کیست بارتولین، کیست پستان، هیگرومای کیستیک، بیماری هیداتید، کیست تخمدان، کیست چربی و غیره .

درباره میلیا

اما میلیا چیست ؟ نوعی کیست که بر روی صورت ایجاد میشود و معمولا بیشتر از یکی است. در تمام گروهای سنی وجود دارد اما بیشتر در نوزادان مشاهده می‌شود. کیست‌ها بیشتر شکل توپی و برآمده هستند و رنگ کیست میلیا سفید یا زرد است . یکی از دلایل ایجاد میلیا اختلال در کراتین بدن است .

دلیل بروز میلیا چیست ؟

کراتین یک مکمل یا در حقیقت پروتئین موجود در بدن است که در بافتهای بدن وجود دارد. کراتین نیروی لازم برای بلند کردن اشیاء را فراهم میکند. ساختار شیمیایی کراتین شبیه آمینواسید است. بعضی از دلایلی که باعث افزایش کراتین میشود ورزش و مصرف گوشت است. بیشتر حجم کراتین درعضلات و مقدار کمی از آن مغز ذخیره میشود .

حال بدانیم دلیل بروز میلیا چیست . وقتی کراتین زیر پوست جمع شود سبب ایجاد میلیا می‌شود که به شکل برآمدگی های ریز جلوه پیدا میکند. میلیا موجب خارش و درد نمیشود اما بهر حال از نظر ظاهری جلوه مناسبی ندارد. میلیا در قسمت‌های مختلف بدن میتواند رشد کند. اما بیشتر در بینی، لب، پلک و گونه و گاهی در تنه و دستگاه تناسلی ظاهر میشود. پوشش لباس نامناسب یا رختخواب‌های نامناسب میتواند موجب التهاب و ناراحتی میلیا شود . امکان اشتباه گرفته شدن میلیا با دیگر بیماری‌ها مثل مروارید اپشتین (کیست  بی‌خطر دهانی نوزادان) وجود دارد.

علت ایجاد میلیا در نوزادان هنوز کشف نشده است. کودکانی که این مشکل را دارند با آن متولد می‌شوند . اگر هر عارضه دیگری جز میلیا بر روی صورت نوزاد باشد بعد تولد ظاهر میشود.

در بزرگسالان علت‌های زیادی سبب ایجاد میلیا می‌شود که میتوان به سوختگی، آفتاب، استفاده نامناسب از کرم‌های استروئید، زخم ناشی از پیچک سمی، روش‌های نامناسب از بین بردن چروک، تاول‌های ایجاد شده در اثر بیماری خود ایمنی، بیماری پورفیریا که نوعی اختلال خونی است اشاره کرد.

انواع میلیا چیست ؟

ملیا 3 دسته متفاوت دارد.

·         اولین نوع میلیا مستقیم حبس کراتین زیر پوست است.

·         دومین نوع میلیا مسدود شدن مجاری پوست بر اثر آسیب پوستی است .

·         سومین نوع میلیا مربوط به نوزادان است که 40% نوزادان دارند و طی چند هفته از بین می‌رود .

میلیا نوجوانان به دلیل اختلال ژنتیکی نادر ایجاد می‌شود .

·         میلیا ان پلاک : نوعی بیماری خود ایمنی است که روی پلک گوش و فک اثر میگذارد .

·         میلیا فورانی چند گانه : که موجب خارش میشود و بیشتر در بازو و صورت و تنه مشاهده میشود .

·         میلیا پس از جراحت : وقتی جراحی روی پوستی که سوختگی و کهیر دارد صورت می‌گیرد امکان ایجاد میلیا وجود دارد .

برخی از محصولات آرایشی بهداشتی که ترکیباتی پارافین یا پترولیوم دارد موجب ایجاد میلیا می‌شود. برای تشخیص میلیا کافی است به دکتر مراجعه کنید. حال که متوجه شدید میلیا چیست بهتر است اشاره کنیم که درمان میلیا در نوزادان ضرورتی ندارد.

برای درمان آن در بزرگسالان روشهای مختلفی وجود دارد که شامل : انجماد درمانی، رتینوئید موضعی، روش دروفینگ، لایه بردار شیمیایی، درمان با لیرز و کورتاژ تخریبی می‌باشد. کسانی که میلیا دارند بهتر است صورت خود را تمیز نگه دارند و از کندن و خراشیدن آن جدا خودداری کنند. از داروهای سالیسیلیک اسید و گلیکوک اسیدبرای لایه برداری کمک بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد